Design og identitet i Norden
Karin og Carl Larsson
The studio blir ofte nevnt i sammenheng med interiørdekorasjonene til karin og Carl Larsson.
Karins interesse for den svenske anllmuestilen ble vekket av William Morris artikler.
Mange svenske kunstnere slo seg ned i Dalarne som blir sett som hjertet i Sverige, der fant man den mest opprinnelige folkekunsten.
Maleren Carl Larsson reiste mye, og hadde oppdrag mange steder.
Kona hans Karin var også utdannet maler, hennes kontakt med nye strømninger og ideer kom gjennom brev skrivning og besøk av kunstnervenner, og gjennom The studio.
Det ga henne ideer til å forme et personelig uttrykk som bygde på naturen rund henne.
Dansk Skønvirke
Foreningen Dansk Skønvirke var inspirert av William Morris og Arts and Crafts-bevegelsen. De arbeidet for å fremme det vakre håndverket.
Møbeldesigneren Martin Nyrop fikk ansvaret for å designe møbelene i København Rådekten, kunstnerne og håndverkerne.
Gerhard Munthe og bildevev
Fra 1896 til 1899 hadde Maleren Gerhard Munthe hovedansvaret for utformingen av den nye utgaven av Snorres Kongresagaer. Han var opptatt av eventyr, foleviser, sagn og historie. Målet for sin kunst var at den skulle være helt norsk.
Kunstindustrimuseene
På slutten av 1800-tallet ble det grunnlagt Kunstindustrimuseer rundt om i Norge: Kristiania, Bergen og trondheim.
Museene var bygd på de tankene og ideene som William Morris sto for, og de hadde en klar målsetting om å drive opplæring i Kunsthåndverk.
Treskjæring og møbler
Lærere og elever ved treskjæreskolene rundt om i landet var opptatt av gamle forbilder. Det var også møbelsnekkere.
I et spisestuemøblement laget i Kristiania i 1897, kan vi se disse forbildene.
Møblene er tegnet av en av tidenes store arkitekter, Henrik Bull.
Møblene ble laget i mahogni,menst paneler og rekkverk var utført i brunbeiset furu.
Møblene ble stilt ut i Stockholm i 1897, og vant gullmedalje på verdensutstillingen i Paris i 1900.
onsdag 12. mars 2008
torsdag 14. februar 2008
Uke 6
I uke 6 hadde vi en prosjekt uke, og vi kunne velge selv hva vi kunne fordype oss mer innen. Jeg valgte "interiør og utstillingsdesign" for å se litt åssen det er. Men før vi begynte med arbeidet måtte vi ha en problemstilling som vi måtte gå etter..
Hvordan kan jeg få til en frisør salong som ser litt by aktig ut med litt natur i, men fortsatt skal se litt by aktig? Det jeg mener med by aktig er å bruke minimalistisk stil.
Det var min problemstillig, som dere ser valgte jeg en frisør salong som jeg skulle lage av kapapapp. Og vi måtte finne inspirasjon og skrive ned litt ideer. For å spare litt tid fikk jeg bruke et av de gamle rommene, men lagde alt interiøret å sånt selv. Jeg synes det var veldig morsomt å drive med dette og er fornøyd med produktet mitt som jeg lagde, og det ble som jeg ville ha i problemstillingen.
onsdag 23. januar 2008
Onsdag 23 Januar
Abonner på:
Innlegg (Atom)

